[ Pobierz całość w formacie PDF ]
BDCA CZZCI KSIGI GABOKIEJ NAUKI O WYZWOLENIU
SPOD WAADZY STRA%7Å‚NIKÓW GNIEWNYCH ORAZ SPOKOJNYCH
Korny i pełen czci pokłon guru,
Yidamowi, Dakiniom i bogom!
ProszÄ™, wyswobodzcie mnie z bar-do!
Wyżej udzielono nauki o wyzwoleniu z Bar-do Dharmaty; teraz zaczyna się objaśnienie Bar-do %7łycia.
Poza tymi, którzy po wielokroć zapoznawali się z poprzednimi pouczeniami o Bar-do Dharmaty, i tymi,
którzy dobrze są obznajmieni z Dharmą - ludziom słabo z nią obznajmionym oraz wielkim
niegodziwcom trudno jest przyswoić sobie te pouczenia wskutek strachu, lęku i złego karmana.
Dlatego, począwszy od dziesiątego dnia, należy przemawiać wyraznie tymi oto słowy:
"Składam hołd Trzem Klejnotom i wzywam pomocy Buddów, bodhisattwów, i zanoszę nich błagania!"
Potem trzy- albo siedmiokrotnie zawołać [trzeba] zmarłego po imieniu i tak doń powiedzieć:
"Szlachetny synu, słuchaj dobrze i zapamiętaj: postacie z piekła, ze sfery bogów i wszystkie inne
pojawiające się w bar-do wchodzą w istnienie mocą iluzji. Gdy w kształtach bóstw dobrotliwych i
gniewnych ukazywały ci się one w Bar-do Dharmaty, nie potrafiłeś ich rozpoznać, toteż po upływie
czterech i pół dnia świadomość omdlała w tobie skutkiem strachu. Ale gdy się ocknąłeś z omdlenia i
rozjaśniła się ona, pojawiło się przed tobą podobne poprzedniemu ciało. W tantrach czytamy:
"Cielesne kształty z dawniejszych i przyszłych sfer bytu,
wyposażone we wszystkie władze zmysłowe,
obdarzone energią, która jest dziełem machiny karmicznej złudy,
widziane czystym okiem boga o tej samej naturze."
Tak mówią tantry. "Dawniejsze" znaczy tu, że oblekasz się w kształt istoty z krwi i kości jedynie
skutkiem mocy twych dawniejszych złych nawyków. W kształtach i proporcjach ta postać świetlista
podobna jest do postaci z dobrej kalpy 1, dlatego jest to zjawa trwająca przez krótki czas, zwiemy ją
"myślnym ciałem" bar-do. Jeżeli wówczas masz odrodzić się w sferze bogów, pojawiają ci się kształty
ze sfery bogów, i tak dalej. Stosownie do miejsca ponownych narodzin - w sferze bytu asurów, ludzi,
zwierząt, Yidagów i piekła - będą ci się ukazywać zjawy z tych sfer. Dlatego zwiemy je dawniejszymi.
Przed upływem czterech i pół dnia pojawiały się - za sprawą złych nawyków z poprzedniego życia -
kształty cielesne z dawniejszej sfery bytu; tak sobie myślałeś. Dlatego myślałeś: "dawniejsze".
Ale po tym czasie ukazują się już zjawy ze sfer następnych narodzin. Dlatego była mowa o
"dawniejszych i przyszłych sferach bytu".
Kiedy to nastąpi, nie dąż za jakąkolwiek z pojawiających się postaci i nie przywiązuj się do niej, nie
żyw ku niej afektu. Jeżeli powezmiesz ku niej afekt, będziesz musiał się błąkać w sześciu sferach
samsary i cierpieć ich udręki.
27
Jeszcze do wczoraj, w Bar-do Dharmaty, nie potrafiłeś rozpoznać jego zjaw, dlatego musisz teraz
błądzić tutaj. Nie bądz słabego ducha! Jeśli potrafisz sam sobie być obrońcą, to coraz wyrazniej
będziesz dostrzegał, że ukazana ci przez guru świetlista Mądrość jest Zunjatą. Potem spokojnie
wstępuj w sferę Nie-działania i Nie-lgnięcia. Nie wstępując w bramy łona, osiągniesz wyzwolenie.
Jeśli jednak nie potrafisz rozpoznać samodzielnie, wówczas skup się w medytacji nad twoim Yidamem
lub twym guru, umieszczając ich nad swoją głową, i oddaj im kornie hołd, z całą mocą. To bardzo
ważne! To bardzo ważne! Czyń to z duchem niezachwianym znowu i znowu!"
Tak [trzeba] przemówić. Jeżeli [zmarły] to zapamięta, osiągnie wyzwolenie bez konieczności
wędrowania po sześciu sferach samsary. Ale jeżeli skutkiem złego karmana miałby trudności z
zapamiętaniem, należy przemówić doń w te słowa:
"Szlachetny synu, słuchaj z umysłem skupionym! Oto wszystkie twoje zmysły zostają oczyszczone,
nie znają już przeszkód! Można by rzec, iż za życia twoje oczy były ślepe, uszy głuche, a członki -
chrome; teraz, w bar-do, oczy twoje jasno postrzegają kształty, uszy wyraznie słyszą dzwięki i
wszystkie inne zmysły działają bezbłędnie, jakby się oczyściły. Dlatego mówi się o oczyszczeniu
[ Pobierz całość w formacie PDF ]