[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Chyba to ciało przebite.
Ciało jego powiernika ciało martwe ale tu duch czyjś panuje a ta czapka
ten sam herb na niej dalej, patrz, kamień wystający nad przepaścią na tym
miejscu serce jego pękło.
Bledniesz²t u , mistrzu.
Oko, Zwiatło, Wzrok
Czy wióisz tam wysoko wysoko?
Omen
Nad ostrym szczytem wióę chmurę pochyłą, na której dogasają promienie słoń-
ca.
Znak straszny pali siÄ™ na niej.
Chyba ciÄ™ myli wzrok²t v .
Lud, Przywódca,
Samotność
Milion ludu słuchało mnie przed chwilą góie jest lud mój?
Słyszysz ich okrzyki wołają ciebie czekają na ciebie.
PlotÅ‚y kobiety i óieci, że siÄ™ tak zjawić ma, lecz dopiero w ostatni óieÅ„²t w .
Kto?
Jak słup śnieżnej jasności, stoi ponad przepaściami oburącz wspart na krzyżu,
jak na szabli mściciel. Ze splecionych piorunów korona cierniowa.
Co się z tobą óieje? co tobie jest?
²t u B ed ies w wyd. II, a także u Czubka i w poprzednich wyd. Bibl. Nar.: Bledniejesz .
²t v Fakt, że wizja Chrystusa nie zostaÅ‚a dostrzeżona przez drugiego przedstawiciela rewolucji, że zatem
nie został on tą wizją zniszczony, spowodowała takie próby interpretacji zakończenia, że nie jest ono
bynajmniej jednoznaczne z końcem świata, z ostateczną zagładą luókości. E. Dembowski pisał np.: A
jeśli wóó ludu, Pankracy, kona spozierając na krzyż, to nie kona sprawa ludowa, tylko jej przewód-
ca, który nie był jeszcze ideałem ewangelicznego umiłowania sprawy. Skonał więc, a w jego miejsce
tchnący taką miłością, jakiej Chrystus nauczał, wstąpi cały lud w braterskości żyjący. To znaczenie wy-
razów ostatnich Pankracego i Nie-Boskie komedii: Galilaee vicisti . W nich pojęcie zupełnej reformy
społecznej, którą zwycięstwo żywiołów ludowych sprawi ( isma, t. III, s. 443).
²t w Kobiety i óieci (ten zwrot użyty przez Pankracego jako okreÅ›lenie istot o niesamoóielnym sposo-
bie myślenia) powtarzały słowa a e ii o zjawieniu się Chrystusa, gdy się wypełnią czasy narodów .
Tak zjawić się ma owo tak odnosi się do charakteru zjawiska, które wiói Pankracy. W a e ii
odpowiedni werset brzmi: A wtedy ujrzą Syna Człowieczego przychoóącego w obłoku z mocą wielką
i majestatem ( a e ia kas a, 21, 27). Dalsza jednak stylizacja zjawy Chrystusa ióie nie za
przekazami a e ii, lecz apokaliptycznej wizji św. Jana. W wizjach tych elementy światła, białości,
blasku odgrywają znaczną rolę. Np. ujrzałem (& ) w pośrodku siedmiu świeczników złotych kogoś
podobnego Synowi Człowieczemu, obleczonego w długą do stóp szatę i przewiązanego na piersi pasem
złotym. A głowa jego i włosy były lśniące jako wełna biała i jako śnieg, a oczy jego jako płomień ognia
( a ie ie a a, I, 13 14).
Nie-Boska komedia 73
Od błyskawicy tego wzroku chyba mrze, kto żyw.
Coraz to baróiej rumieniec zbiega ci z twarzy chodzmy stąd chodzmy
czy słyszysz mnie?
Połóż mi dłonie na oczach zadław mi pięściami zrenice odóiel mnie od
tego spojrzenia, co mnie rozkłada w proch.
Czy dobrze tak?
Nęóne ręce twe jak u ducha bez kości i mięsa przejrzyste jak woda
przejrzyste jak szkło przejrzyste jak powietrze. Wióę wciąż!
Oprzyj siÄ™ na mnie.
Daj mi choć odrobinę ciemności!
O mistrzu mój!
Ciemności ciemności!
Hej! obywatele hej! bracia demokraty, na pomoc! Hej! ratunku
pomocy ratunku!
a i aee i is i ²t x
s a a si o ia eo a da i ko a
²t x a i aee i is i Galilejczyku, zwyciężyÅ‚eÅ›. SÅ‚owa przypisywane cesarzowi Julianowi Aposta-
cie (361 363 n. e.), który miał je wypowieóieć w chwili śmierci, uznając zwycięstwo chrześc3aństwa;
chciał je bowiem w czasie swego panowania stłumić i przywrócić pogaństwo zmodernizowane w du-
chu neoplatońskim. Zakończenie dramatu Krasińskiego wywołało wiele kontrowersyjnych komentarzy
i interpretacji. Mickiewicz w kursie III swych paryskich wykładów o literaturze słowiańskiej uznał fi-
[ Pobierz całość w formacie PDF ]