[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Chyba to ciało przebite. 
Ciało jego powiernika  ciało martwe  ale tu duch czyjś panuje  a ta czapka
 ten sam herb na niej  dalej, patrz, kamień wystający nad przepaścią  na tym
miejscu serce jego pękło. 
Bledniesz²t u , mistrzu. 
Oko, Zwiatło, Wzrok
Czy wióisz tam wysoko  wysoko? 
Omen
Nad ostrym szczytem wióę chmurę pochyłą, na której dogasają promienie słoń-
ca. 
Znak straszny pali siÄ™ na niej. 
Chyba ciÄ™ myli wzrok²t v . 
Lud, Przywódca,
Samotność
Milion ludu słuchało mnie przed chwilą  góie jest lud mój? 
Słyszysz ich okrzyki  wołają ciebie  czekają na ciebie. 
PlotÅ‚y kobiety i óieci, że siÄ™ tak zjawić ma, lecz dopiero w ostatni óieÅ„²t w . 
Kto? 
Jak słup śnieżnej jasności, stoi ponad przepaściami  oburącz wspart na krzyżu,
jak na szabli mściciel.  Ze splecionych piorunów korona cierniowa.
Co się z tobą óieje? co tobie jest? 
²t u B ed ies  w wyd. II, a także u Czubka i w poprzednich wyd. Bibl. Nar.:  Bledniejesz .
²t v Fakt, że wizja Chrystusa nie zostaÅ‚a dostrzeżona przez drugiego przedstawiciela rewolucji, że zatem
nie został on tą wizją zniszczony, spowodowała takie próby interpretacji zakończenia, że nie jest ono
bynajmniej jednoznaczne z końcem świata, z ostateczną zagładą luókości. E. Dembowski pisał np.:  A
jeśli wóó ludu, Pankracy, kona spozierając na krzyż, to nie kona sprawa ludowa, tylko jej przewód-
ca, który nie był jeszcze ideałem ewangelicznego umiłowania sprawy. Skonał więc, a w jego miejsce
tchnący taką miłością, jakiej Chrystus nauczał, wstąpi cały lud w braterskości żyjący. To znaczenie wy-
razów ostatnich Pankracego i Nie-Boskie komedii:  Galilaee vicisti . W nich pojęcie zupełnej reformy
społecznej, którą zwycięstwo żywiołów ludowych sprawi ( isma, t. III, s. 443).
²t w Kobiety i óieci (ten zwrot użyty przez Pankracego jako okreÅ›lenie istot o niesamoóielnym sposo-
bie myślenia) powtarzały słowa a e ii o zjawieniu się Chrystusa, gdy  się wypełnią czasy narodów .
 Tak zjawić się ma  owo  tak odnosi się do charakteru zjawiska, które wiói Pankracy. W a e ii
odpowiedni werset brzmi:  A wtedy ujrzą Syna Człowieczego przychoóącego w obłoku z mocą wielką
i majestatem ( a e ia kas a, 21, 27). Dalsza jednak stylizacja zjawy Chrystusa ióie nie za
przekazami a e ii, lecz apokaliptycznej wizji św. Jana. W wizjach tych elementy światła, białości,
blasku odgrywają znaczną rolę. Np.  ujrzałem (& ) w pośrodku siedmiu świeczników złotych kogoś
podobnego Synowi Człowieczemu, obleczonego w długą do stóp szatę i przewiązanego na piersi pasem
złotym. A głowa jego i włosy były lśniące jako wełna biała i jako śnieg, a oczy jego jako płomień ognia
( a ie ie a a, I, 13 14).
Nie-Boska komedia 73

Od błyskawicy tego wzroku chyba mrze, kto żyw. 
Coraz to baróiej rumieniec zbiega ci z twarzy  chodzmy stąd  chodzmy 
czy słyszysz mnie? 
Połóż mi dłonie na oczach  zadław mi pięściami zrenice  odóiel mnie od
tego spojrzenia, co mnie rozkłada w proch. 
Czy dobrze tak? 
Nęóne ręce twe  jak u ducha bez kości i mięsa  przejrzyste jak woda 
przejrzyste jak szkło  przejrzyste jak powietrze.  Wióę wciąż! 
Oprzyj siÄ™ na mnie. 
Daj mi choć odrobinę ciemności! 
O mistrzu mój! 
Ciemności  ciemności! 
Hej! obywatele  hej! bracia  demokraty, na pomoc!  Hej! ratunku 
pomocy  ratunku! 
a i aee i is i ²t x
s a a si o ia eo a da i ko a
²t x a i aee i is i  Galilejczyku, zwyciężyÅ‚eÅ›. SÅ‚owa przypisywane cesarzowi Julianowi Aposta-
cie (361 363 n. e.), który miał je wypowieóieć w chwili śmierci, uznając zwycięstwo chrześc3aństwa;
chciał je bowiem w czasie swego panowania stłumić i przywrócić pogaństwo zmodernizowane w du-
chu neoplatońskim. Zakończenie dramatu Krasińskiego wywołało wiele kontrowersyjnych komentarzy
i interpretacji. Mickiewicz w kursie III swych paryskich wykładów o literaturze słowiańskiej uznał fi- [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • blogostan.opx.pl