[ Pobierz całość w formacie PDF ]

ten kraj odwiedziły.
Ten drugi element - kanał stosunków społecznych - wywiera
największy wpływ na opinię mieszkańców jednego kraju o innym
8-;
88
działań zmierzających do poprawy opinii o Polsce jako kraju
kraju, także o jego mieszkańcach- Sygnalizuje to, że jeśli chcemy,
recepcji turystów, do kształtowania dobrego wizerunku Polski.
aby nastąpiła korzystna zmiana opinii o naszym kraju, musimy
Formowanie opinii o Polsce -  publicity"
poświęcić dużo uwagi sposobowi realizacji imprez w naszym
Zmiana systemu ustrojowego i gospodarczego w naszym
kraju, kulturze obsługi, wpływać na kształtowanie we własnym
kraju zmusza i zarazem stwarza warunki do formowania nowego
społeczeństwie pozytywnego, życzliwego stosunku do turystów.
obrazu Polski i Polaków.
Oznacza to konieczność uznania fazy realizacji imprezy za istotny
W działalności mającej na celu kształtowanie opinii o Polsce
składnik reklamy o charakterze strategicznym. Pierwszą czyn�
w danym kraju korzystamy przede wszystkim ze środków maso�
nością przed opracowaniem jakiegokolwiek programu promocji
wego przekazu funkcjonujących w tym kraju:
danego kraju i reklamy imprez w nim organizowanych jest poz�
- gazet codziennych;
nanie opinii o nim w kraju, w którym zamierzamy prowadzić
kampanię tnformacyjno-reklamową.
- ilustrowanych periodyków, głównie różnego rodzaju tygod�
Badanie opinii o kraju recepcyjnym na rynku docelowym.
ników;
W wielu krajach, będących ważnymi rynkami podaży, prowa�
- prasy turystycznej;
dzone są badania umożliwiające poznanie opinii określonych
- radia;
grup turystów. Wśród metod pozwalających stwierdzić, co turyś�
- telewizji;
ci wiedzą o danym kraju, możemy wyodrębnić dwie grupy:
- przesyłanych pocztą materiałów reklamowych - listów, bro�
metody pośrednie i metody bezpośrednie.
szur, katalogów;
Prowadzenie badań bezpośrednich wymaga przebadania
- bezpośrednich rozmów i wręczania materiałów w domach;
niekiedy kilkuset osób na obszarze interesującego nas kraju: opra�
- materiałów informacyjno-reklamowch biur podróży;
cowania specjalnych ankiet lub kwestionariuszy wywiadów
- filmów;
i dotarcia z nimi do przedstawicieli odpowiedniego segmentu
- wystaw fotograficznych na temat Polski lub jej regionu;
rynku. Oczywiście, przeprowadzenie takich badań jest bardzo
- czasowych wystaw o Polsce w muzeach tego kraju;
kosztowne.
- odczytów publicznych wykładowców lub ekspertów na te�
Można również poznać stan wyobrażeń o Polsce przedsta�
mat naszego kraju lub jego regionów;
wicieli danego rynku docelowego za pomocą materiałów pośred�
- wydawania przewodników po Polsce w języku danego kraju;
nich, czyli ze zródeł zastępczych.
- organizowania tygodni kultury polskiej;
Stosunkowo efektywną metodą może być przestudiowanie
- specjalnych audycji telewizyjnych z okazji wizyt w tym kra�
podręczników geografii i historii dla szkól podstawowych i śred�
nich w danym kraju i wynotowanie, czego z materiałów tam za�
ju polskich polityków.
wartych mogli się dowiedzieć o Polsce. Np. w szwedzkich pod�
Dość często wielkie biura podróży płacą za swoją promocję
ręcznikach do geografii i historii - do czasu rozpadu ZSRR - jeśli
w formie pośredniej, zapraszając na tzw.  study tours" dziennika�
chodzi o Europę Wschodnią, interesowano się wyłącznie geografią
rzy lub pisarzy, autorów przewodników turystycznych do danego
i historią ZSRR; Polskę pomijano. W książce do historii było tylko
kraju lub regionu, organizują dla nich bezpłatnie cały pobyt lub
kilka wzmianek o wybitnych Polakach: Koperniku, Skłodowskiej,
objazd.
Szopenie. Zapomniano jednak dodać, że byli oni Polakami.
Całość pracy organizacyjnej nad kształtowaniem wizerunku
Wiedza o Polsce jako kraju turystycznym jest zbyt mała, dzia�
Polski powinna być skoordynowana w takim stopniu, w jakim to
łalność reklamowa więc musi być poprzedzona programem
jest możliwe. Część pracy, jak wystawy fotograficzne, dobór fil�
mów, wystawy książek, przewodników, folderów możemy zrobić
91
90
sami. W praktyce pełna koordynacja jest niemożliwa. Przy promo�
szej liczbie środków atakujących świadomość potencjalnego naby�
cji w obcym kraju wybór mediów, a także prezenterów odpo�
wcy uczestnictwa w imprezie. Jeśli obszarem działania przedsię�
wiedniego programu często jest od nas niezależny.
biorstwa jest wiele krajów, a nawet kontynentów (rynek szeroki),
W kontaktach z ludnością poprzez środki masowego prze�
nadawca reklamy powinien korzystać ze środków, które docierają
kazu powinniśmy, jeśli to możliwe, korzystać z usług przedsta�
do milionów odbiorców.
wicieli miejscowej ludności: cieszących się autorytetem uczonych, [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • blogostan.opx.pl