[ Pobierz całość w formacie PDF ]

ten kraj odwiedziły.
Ten drugi element - kanał stosunków społecznych - wywiera
największy wpływ na opinię mieszkańców jednego kraju o innym
8-;
88
działań zmierzających do poprawy opinii o Polsce jako kraju
kraju, także o jego mieszkańcach- Sygnalizuje to, że jeśli chcemy,
recepcji turystów, do kształtowania dobrego wizerunku Polski.
aby nastąpiła korzystna zmiana opinii o naszym kraju, musimy
Formowanie opinii o Polsce -  publicity"
poświęcić dużo uwagi sposobowi realizacji imprez w naszym
Zmiana systemu ustrojowego i gospodarczego w naszym
kraju, kulturze obsługi, wpływać na kształtowanie we własnym
kraju zmusza i zarazem stwarza warunki do formowania nowego
społeczeństwie pozytywnego, życzliwego stosunku do turystów.
obrazu Polski i Polaków.
Oznacza to konieczność uznania fazy realizacji imprezy za istotny
W działalności mającej na celu kształtowanie opinii o Polsce
skÅ‚adnik reklamy o charakterze strategicznym. PierwszÄ… czyn­
w danym kraju korzystamy przede wszystkim ze Å›rodków maso­
nością przed opracowaniem jakiegokolwiek programu promocji
wego przekazu funkcjonujÄ…cych w tym kraju:
danego kraju i reklamy imprez w nim organizowanych jest poz­
- gazet codziennych;
nanie opinii o nim w kraju, w którym zamierzamy prowadzić
kampaniÄ™ tnformacyjno-reklamowÄ….
- ilustrowanych periodyków, głównie różnego rodzaju tygod­
Badanie opinii o kraju recepcyjnym na rynku docelowym.
ników;
W wielu krajach, bÄ™dÄ…cych ważnymi rynkami podaży, prowa­
- prasy turystycznej;
dzone są badania umożliwiające poznanie opinii określonych
- radia;
grup turystów. WÅ›ród metod pozwalajÄ…cych stwierdzić, co turyÅ›­
- telewizji;
ci wiedzą o danym kraju, możemy wyodrębnić dwie grupy:
- przesyÅ‚anych pocztÄ… materiałów reklamowych - listów, bro­
metody pośrednie i metody bezpośrednie.
szur, katalogów;
Prowadzenie badań bezpośrednich wymaga przebadania
- bezpośrednich rozmów i wręczania materiałów w domach;
niekiedy kilkuset osób na obszarze interesujÄ…cego nas kraju: opra­
- materiałów informacyjno-reklamowch biur podróży;
cowania specjalnych ankiet lub kwestionariuszy wywiadów
- filmów;
i dotarcia z nimi do przedstawicieli odpowiedniego segmentu
- wystaw fotograficznych na temat Polski lub jej regionu;
rynku. Oczywiście, przeprowadzenie takich badań jest bardzo
- czasowych wystaw o Polsce w muzeach tego kraju;
kosztowne.
- odczytów publicznych wykÅ‚adowców lub ekspertów na te­
Można również poznać stan wyobrażeÅ„ o Polsce przedsta­
mat naszego kraju lub jego regionów;
wicieli danego rynku docelowego za pomocÄ… materiałów poÅ›red­
- wydawania przewodników po Polsce w języku danego kraju;
nich, czyli ze zródeł zastępczych.
- organizowania tygodni kultury polskiej;
Stosunkowo efektywną metodą może być przestudiowanie
- specjalnych audycji telewizyjnych z okazji wizyt w tym kra­
podrÄ™czników geografii i historii dla szkól podstawowych i Å›red­
nich w danym kraju i wynotowanie, czego z materiałów tam za­
ju polskich polityków.
wartych mogli siÄ™ dowiedzieć o Polsce. Np. w szwedzkich pod­
Dość często wielkie biura podróży płacą za swoją promocję
ręcznikach do geografii i historii - do czasu rozpadu ZSRR - jeśli
w formie poÅ›redniej, zapraszajÄ…c na tzw.  study tours" dziennika­
chodzi o Europę Wschodnią, interesowano się wyłącznie geografią
rzy lub pisarzy, autorów przewodników turystycznych do danego
i historią ZSRR; Polskę pomijano. W książce do historii było tylko
kraju lub regionu, organizują dla nich bezpłatnie cały pobyt lub
kilka wzmianek o wybitnych Polakach: Koperniku, Skłodowskiej,
objazd.
Szopenie. Zapomniano jednak dodać, że byli oni Polakami.
Całość pracy organizacyjnej nad kształtowaniem wizerunku
Wiedza o Polsce jako kraju turystycznym jest zbyt maÅ‚a, dzia­
Polski powinna być skoordynowana w takim stopniu, w jakim to
łalność reklamowa więc musi być poprzedzona programem
jest możliwe. Część pracy, jak wystawy fotograficzne, dobór fil­
mów, wystawy książek, przewodników, folderów możemy zrobić
91
90
sami. W praktyce peÅ‚na koordynacja jest niemożliwa. Przy promo­
szej liczbie Å›rodków atakujÄ…cych Å›wiadomość potencjalnego naby­
cji w obcym kraju wybór mediów, a także prezenterów odpo­
wcy uczestnictwa w imprezie. JeÅ›li obszarem dziaÅ‚ania przedsiÄ™­
wiedniego programu często jest od nas niezależny.
biorstwa jest wiele krajów, a nawet kontynentów (rynek szeroki),
W kontaktach z ludnoÅ›ciÄ… poprzez Å›rodki masowego prze­
nadawca reklamy powinien korzystać ze środków, które docierają
kazu powinniÅ›my, jeÅ›li to możliwe, korzystać z usÅ‚ug przedsta­
do milionów odbiorców.
wicieli miejscowej ludności: cieszących się autorytetem uczonych, [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • blogostan.opx.pl