[ Pobierz całość w formacie PDF ]

właśnie, o ile intuicja przewyższa wiedzę rozumową, to jest tą, do której myśleniem dojść
można.
102
www.teozofia.org  Teozofia w Polsce
Do wyżyn intuicji mogą dochodzić i urodzeni jasnowidze (magnetyzmem, lecz nie
hipnotyzmem) wprawieni w głęboki trans, o ile, oczywiście, są odpowiednio czyści moralnie.
Jasnowidze niższego poziomu moralnego również chętnie szafują liczbami kabalis-tycznymi,
ale też są to tylko liczby naprawdę kabalistyczne, a więc zaledwie astralne, bo do wyższych
nie są zdolni. Zatem nie oczekuj, że od razu dojdziesz do zdolności wyrażania twych intuicji
liczbami, bo jeżeli oceniasz siebie szczerze, bez ukrytej pychy, to przyznasz, że daleko ci
jeszcze do takiego poziomu moralnego, na którym mógłbyś dosięgnąć Istot tak wzniosłych
jak Trony lub Kyriotetes. Twoje ćwiczenia w rozwijaniu intuicji zmierzają w kierunku innym
niż u mediów lub jasnowidzów. Zmierzają do tego, abyś mógł dochodzić do intuicji przy
zachowaniu pełnej świadomości, a to jest znacznie trudniejsze, niż zapadać w trans i w nim
wzbijać się na wyżyny arupa. Taka zdolność do intuicji z pełną świadomością będzie dopiero
udziałem człowieka przyszłości. Zatem ty masz wyprzedzić bieg wypadków o całe tysiące lat.
Jest to oczywiście trudniejsze, niż chronienie się transem od wrażeń zewnętrznych lub
wewnętrznych, przeszkadzających w zanurzaniu się w światy arupa.
Już Patandżali (L.) mówi słusznie, że istnieją przeszkody pięciorakie, a to: pojęcia błędne,
pojęcia słuszne, wyobraznia, sen i pamięć, a stłumienie tych przeszkód jest jogą. Czymże
innym jest zatem joga, jak nie zjednoczeniem? Zjednoczeniem twej jazni niższej z wyższą,
świadomości codziennej z nadświadomością. A nadświadomość to intuicja. Idzie więc o
zjednoczenie świadomości powszedniej z intuicją. Zakłócają to zjednoczenie przeszkody
wyliczone przez Patandżalego, a więc: pojęcia słuszne i mylne, czyli w ogóle wszelkie
pojęcia, następnie wyobraznia, sen i pamięć. Pojęcia tworzysz sobie o rzeczach, które
poznałeś i one składają się na twą wiedzę rozumową, uzyskaną działaniami myślowymi. Bez
wyobrazni nie mógłbyś utworzyć sobie wyobrażeń o rzeczach, które wywierają na tobie
wrażenie, a z tych wyobrażeń tworzysz sobie dalej pojęcia. We śnie wprawdzie nie odbierzesz
wrażeń zmysłowych, bo twe ciało astralne wysuwa się z fizycznego, ale odbierasz wrażenia
astralne, których strzępki przypominasz sobie po obudzeniu. Pamięć umożliwia ci
odtwarzanie sobie wyobrażeń i pojęć, a siedliskiem jej jest  jak wiesz  ciało eteryczne.
Sumując to wszystko, dochodzisz do wniosku, że przeszkodami w intuicji są wszystkie twe
powłoki śmiertelne, a wiec: ciało fizyczne, eteryczne, astralne i myślowe, czyli wszystko to,
co razem tworzy twą jazń niższą. Zauważ więc, że twoja jazń niższa jest dla ciebie
przeszkodą w intuicji, a ty, mimo to, masz ją nie zwalczyć, nie odsunąć, lecz zatrzymać przy
sobie, bo wszakże masz intuicję uzyskiwać świadomie.
Teraz zrozumiesz, że to jest niemożliwe bez jogi, bez zjednoczenia twej jazni niższej z
wyższą. Dopiero, gdy jazń wyższa zjednoczy się z niższą, gdy nie ma w tobie już dwu istot
odrębnych, lecz jedność, dopiero wówczas ciała twe przestają ci być przeszkodą w intuicji.
Wtedy bowiem możesz dowolnie odbierać wrażenia lub nie odbierać, myśleć lub nie myśleć,
pamiętać lub pamięć wyłączać. Teraz będzie dla ciebie także zrozumiałe, dlaczego intuicja
pojawia się właśnie w tych krótkich momentach, w których nie myślisz. Ty, jako "Iskra
Boża", jesteś jednością, nie możesz zatem rozdwajać się i rozdzielać. Jeżeli myślisz, jesteś w
ciele myślowym, nie możesz więc równocześnie zanurzyć się w światy arupa, w światy
intuicji. Musisz chociaż na ułamek sekundy wycofać się z ciała myślowego, aby wejść w
świat intuicji. Skoro więc stwierdziłem, że twa jazń niższa  a więc i ciało myślowe  nie
może ci być przeszkodą, nie znaczyło to, że masz to ciało myślowe zabierać ze sobą w świat
intuicji. Nie mogłoby tam wejść, jest na to za grube, za ciężkie, jest po prostu rupa (postać,
Jorma). Ono ma ci tylko nie przeszkadzać, musi na chwilkę przestać niepokoić cię myślami.
A do tego właśnie zmierzały twoje ćwiczenia w opanowaniu myślenia. Wykonując pilnie
ćwiczenia pratjahary nauczyłeś się odłączać dowolnie uwagę od wrażeń zewnętrznych, od
103
www.teozofia.org  Teozofia w Polsce
pamięci i od myślenia. Widzisz teraz jak konieczne i niezbędne jest teraz wykonywanie takich
ćwiczeń, które, na pozór, nie mają żadnego związku z rozwojem duchowym. Związek ten
dostrzega się dopiero pózniej.
Poznałeś szereg cech charakteryzujących intuicję i niektóre warunki, bez których jest ona [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • blogostan.opx.pl