[ Pobierz całość w formacie PDF ]
b�dzie możliwa ustawowo wyjaśnia kulisy internetowych wyborów ambasador Re-
publiki Estonii w Warszawie, Aivo Orav.
Jednym z niezb�dnych komponentów b�dzie legalizacja podpisu elektronicznego. Po
drugie, potrzebny jest elektroniczny rejestr obywateli, według którego można by stwo-
rzyć internetowy spis wyborców. Taka lista jest obecnie w trakcie tworzenia. Po trzecie,
potrzebna jest elektroniczna karta identyfikacyjna, która b�dzie wydawana ludziom do
końca roku 2002.
Zasadniczo wybory przez internet są równoznaczne z elektronicznymi wyborami
wst�pnymi, przy czym wyborca może w dniu wyborów fizycznie przyjść do obwodu
wyborczego i, używając swojej karty identyfikacyjnej, unieważnić głos oddany przez
internet i głosować jeszcze raz mówi Orav. Według doradcy premiera Estonii do
spraw infotechnologii, pana Linnara Viiga w 2020 roku we wszystkich rozwini�tych
krajach b�dą odbywały si� wybory przez internet.
W Estonii jest stworzona podstawa do elektronicznej demokracji. Jest to w sumie od-
wrotna wersja istniejącego publicznego administrowania informacją. Obywatele b�dą
mieli możliwość bezpośredniego śledzenia sposobu, w jaki państwo post�puje z pie-
ni�dzmi podatników.
W nast�pnej fazie ludzie b�dą uczestniczyli w procesie decyzji: w Estonii wszystkie
projekty ustaw i zarządzenia znajdą si� w internecie, ustawy b�dą już przed wyjściem
w życie dost�pne dla ludzi i dlatego organizacje i osoby indywidualne mogą uczestni-
czyć w początkowym etapie legislacyjnym.
Platforma dla internautów
Co prawda w Polsce o decydowaniu o losie państwa można tylko pomarzyć, jednak sto-
sunkowo młode ugrupowanie Platforma Obywatelska postawiło na internet jako
200 Rozdział 5.
l
ważne narz�dzie w walce o władz�. Projekt został opracowany wspólnie z jedną
z najwi�kszych agencji interaktywnych. Wolelibyśmy używać tego stwierdzenia ze
wzgl�du na stosunkowo niski poziom kultury politycznej w naszym kraju i powszechne
stosowanie pozamerytorycznych kryteriów doboru dostawców usług na rzecz partii po-
litycznych wyjaśnia wiceprezes współpracującej z Platformą firmy. Nasz układ
jest wybitnie partnerski, ekspercki i komercyjny dodaje.
Filozofią ugrupowania było stworzenie wirtualnego forum, które, respektując reguły
demokracji, pozwalałoby na zapoznanie si� z programem wyborczym partii i na śledze-
nie na bieżąco rozwoju działań prowadzonych przez jej kierownictwo. Centrala nie
ukrywała także, że zamierza wykorzystać internet do współpracy ze strukturami regio-
nalnymi, co pozwoliłoby na usprawnienie procesu tworzenia lokalnych struktur i reduk-
cj� kosztów z tym związanych.
Eksperci agencji zaproponowali trójfazowy program działań. Pierwszym z nich miałoby
być pozyskiwanie nowych członków. Internauci mogą zapisać si� online do partii, za-
deklarować poparcie lub zarekomendować organizacj� znajomym. Kolejnym etapem
jest budowa internetowej platformy partii. Postawiono na wysoki standard komunikacji
oraz zawartość merytoryczną serwisu. Serwis miał stać si� zarówno wizytówką jak i forum
wymiany informacji (wkrótce do edycji witryny wykorzystanie zostanie standard XML).
I wreszcie trzeci człon promocja wyborcza PO. Proponowane rozwiązania są oparte
na interaktywności (swoboda wypowiedzi, głosowania, ankiety).
Agencja obsługująca Platform� przeprowadziła innowacyjną kampani� e-mailingową
z wykorzystaniem technologii Flash (dzi�ki wyłączności na technologi� firmy Flame-
systems AG). Dzi�ki temu przyszły wyborca mógł zadeklarować swoje poparcie z po-
ziomu poczty elektronicznej. Dla zwi�kszenia oglądalności jest stosowany także mar-
keting wirusowy.
Wiceprezes agencji przyznaje, że partie w Polsce wykazują ograniczone zainteresowa-
nie internetem. Szefowie kampanii wyborczych nie zdają sobie sprawy z wysokiej sku-
teczności tego narz�dzia w kontakcie z odbiorcami. Zrodowiska mediów coraz cz�ściej
[ Pobierz całość w formacie PDF ]