[ Pobierz całość w formacie PDF ]
b¹dzie możliwa ustawowo wyjaÅ›nia kulisy internetowych wyborów ambasador Re-
publiki Estonii w Warszawie, Aivo Orav.
Jednym z niezb¹dnych komponentów b¹dzie legalizacja podpisu elektronicznego. Po
drugie, potrzebny jest elektroniczny rejestr obywateli, według którego można by stwo-
rzyć internetowy spis wyborców. Taka lista jest obecnie w trakcie tworzenia. Po trzecie,
potrzebna jest elektroniczna karta identyfikacyjna, która b¹dzie wydawana ludziom do
końca roku 2002.
Zasadniczo wybory przez internet są równoznaczne z elektronicznymi wyborami
wst¹pnymi, przy czym wyborca może w dniu wyborów fizycznie przyjść do obwodu
wyborczego i, używając swojej karty identyfikacyjnej, unieważnić głos oddany przez
internet i głosować jeszcze raz mówi Orav. Według doradcy premiera Estonii do
spraw infotechnologii, pana Linnara Viiga w 2020 roku we wszystkich rozwini¹tych
krajach b¹dÄ… odbywaÅ‚y si¹ wybory przez internet.
W Estonii jest stworzona podstawa do elektronicznej demokracji. Jest to w sumie od-
wrotna wersja istniejÄ…cego publicznego administrowania informacjÄ…. Obywatele b¹dÄ…
mieli możliwość bezpoÅ›redniego Å›ledzenia sposobu, w jaki paÅ„stwo post¹puje z pie-
ni¹dzmi podatników.
W nast¹pnej fazie ludzie b¹dÄ… uczestniczyli w procesie decyzji: w Estonii wszystkie
projekty ustaw i zarzÄ…dzenia znajdÄ… si¹ w internecie, ustawy b¹dÄ… już przed wyjÅ›ciem
w życie dost¹pne dla ludzi i dlatego organizacje i osoby indywidualne mogÄ… uczestni-
czyć w początkowym etapie legislacyjnym.
Platforma dla internautów
Co prawda w Polsce o decydowaniu o losie państwa można tylko pomarzyć, jednak sto-
sunkowo młode ugrupowanie Platforma Obywatelska postawiło na internet jako
200 Rozdział 5.
l
ważne narz¹dzie w walce o wÅ‚adz¹. Projekt zostaÅ‚ opracowany wspólnie z jednÄ…
z najwi¹kszych agencji interaktywnych. WolelibyÅ›my używać tego stwierdzenia ze
wzgl¹du na stosunkowo niski poziom kultury politycznej w naszym kraju i powszechne
stosowanie pozamerytorycznych kryteriów doboru dostawców usług na rzecz partii po-
litycznych wyjaśnia wiceprezes współpracującej z Platformą firmy. Nasz układ
jest wybitnie partnerski, ekspercki i komercyjny dodaje.
Filozofią ugrupowania było stworzenie wirtualnego forum, które, respektując reguły
demokracji, pozwalaÅ‚oby na zapoznanie si¹ z programem wyborczym partii i na Å›ledze-
nie na bieżąco rozwoju działań prowadzonych przez jej kierownictwo. Centrala nie
ukrywała także, że zamierza wykorzystać internet do współpracy ze strukturami regio-
nalnymi, co pozwoliłoby na usprawnienie procesu tworzenia lokalnych struktur i reduk-
cj¹ kosztów z tym zwiÄ…zanych.
Eksperci agencji zaproponowali trójfazowy program działań. Pierwszym z nich miałoby
być pozyskiwanie nowych czÅ‚onków. Internauci mogÄ… zapisać si¹ online do partii, za-
deklarować poparcie lub zarekomendować organizacj¹ znajomym. Kolejnym etapem
jest budowa internetowej platformy partii. Postawiono na wysoki standard komunikacji
oraz zawartość merytorycznÄ… serwisu. Serwis miaÅ‚ stać si¹ zarówno wizytówkÄ… jak i forum
wymiany informacji (wkrótce do edycji witryny wykorzystanie zostanie standard XML).
I wreszcie trzeci człon promocja wyborcza PO. Proponowane rozwiązania są oparte
na interaktywności (swoboda wypowiedzi, głosowania, ankiety).
Agencja obsÅ‚ugujÄ…ca Platform¹ przeprowadziÅ‚a innowacyjnÄ… kampani¹ e-mailingowÄ…
z wykorzystaniem technologii Flash (dzi¹ki wyÅ‚Ä…cznoÅ›ci na technologi¹ firmy Flame-
systems AG). Dzi¹ki temu przyszÅ‚y wyborca mógÅ‚ zadeklarować swoje poparcie z po-
ziomu poczty elektronicznej. Dla zwi¹kszenia oglÄ…dalnoÅ›ci jest stosowany także mar-
keting wirusowy.
Wiceprezes agencji przyznaje, że partie w Polsce wykazują ograniczone zainteresowa-
nie internetem. Szefowie kampanii wyborczych nie zdajÄ… sobie sprawy z wysokiej sku-
tecznoÅ›ci tego narz¹dzia w kontakcie z odbiorcami. Zrodowiska mediów coraz cz¹Å›ciej
[ Pobierz całość w formacie PDF ]