[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Krymie zająć synagogę do celów religijnych, w miejsce zburzonego przez bolszewików
kościoła. Początkowo biskup kategorycznie odmówił, jednak na prośbę przedstawicieli
gminy żydowskiej, lękających się, iż świątynia może zostać zniszczona, przejął ją.
26 lutego 1922 roku pod pretekstem walki z szalejącym wtedy w Rosji głodem,
Sownarkom wydał dekret nakazujący konfiskatę kościelnych kosztowności, włącznie z
naczyniami sakralnymi oraz przekazanie ich Centralnemu komitetowi Pomocy GÅ‚odu-
jącym (Pomgoł). O faktycznych intencjach bolszewików może świadczyć fakt, iż wte-
dy, gdy w lecie 1921 roku patriarcha Tichon zwrócił się o pomoc dla głodujących do
papieża, zachodnich patriarchów prawosławnych, a także przywódców innych kościo-
53
R. Dzwonkowski SAC, op. cit., s. 74. W Woroneżu pewnego biskupa ugotowano żywcem, natomiast
innemu w Ufie wykłuto oczy, zdarto skórę z twarzy oraz obcięto nos i uszy.
162
www.stalin.of.pl Stalin: Big Brother © Krzysztof Bar
łów chrześcijańskich oraz utworzył Cerkiewny Komitet Pomocy Głodującym, władze
nie tylko natychmiast rozwiązały tę organizację, ale działania te uznały jako wystąpie-
nie kontrrewolucyjne. Również zbiórki pieniędzy dla głodujących przeprowadzane w
cerkwiach i kościołach nie były mile widziane przez bolszewików, a pomoc wysłaną w
rejon największego głodu, nad Wołgę, często zatrzymywały Gubernialne Urzędy Finan-
sowe (Gubfinotdieły). Jak widać, bolszewikom z Leninem na czele, chodziło jedynie o
pretekst do ataku na Cerkiew i Kościół katolicki. Mimo to patriarcha Tichon zgodził się
na przekazanie precjozów, oprócz przedmiotów sakralnych, tj. kielichów, pater, itp. na
pomoc głodującym pod warunkiem kontroli przez wiernych wykorzystania tych środ-
ków, na co bolszewicy oczywiście nie mogli przystać.54 Ojciec Dzwonkowski w swojej
pracy obszernie przedstawił zbrodniczy charakter rekwizycji.  Przeprowadzano je przy
użyciu przemocy, często siły zbrojnej& [& ] Bardzo często nadawano im charakter
demonstracji antyreligijnej. Forsowano drzwi od kościołów, tabernakula były niekiedy
otwierane siłą, przy czym lekceważąco traktowano Najświętszy Sakrament i inne konfi-
skowane rzeczy święte. Zabierano na złom złoty i srebrny nie tylko cenne kielichy
mszalne, złote monstrancje o dużej historycznej i artystycznej wartości, lecz również
pozłacane cyboria, posrebrzane lichtarze, lampy, kropielnice, kadzielnice, niklowe
dzwonki i inne przedmioty. Zrywano starożytne wota, artystyczne srebrne blachy zdo-
biące ołtarze i obrazy, cenne korony cudownych obrazów itp. Trumny w podziemiach
kościołów były otwierane i plądrowane, a rewidowane szczątki rozrzucane. Niekiedy
zabierano nawet drobne ofiary ze skarbonek, chorągwie kościelne, obrusy z ołtarzy,
dywany itp. Propozycje parafian, że wykupią najcenniejsze przedmioty za gotówkę lub
za ofiary w naturze (w wypadku, gdy parafianie byli biedni), były stanowczo odrzucane
«ze wzglÄ™dów politycznych» i spotykaÅ‚y siÄ™ z grozbami użycia broni. 55
W wielu przypadkach bolszewicy decydowali siÄ™ na zorganizowanie sfingowa-
nych, pokazowych procesów przeciwko hierarchom kościelnym i wiernym. Warto wy-
mienić tu tzw. moskiewski proces przeciwko Cerkwi z 26 kwietnia do 7 maja 1922 ro-
ku, w którym z 54 wyznawców prawosławia 11 skazano na śmierć; w rezultacie 5 osób
rozstrzelano. W czasie przewodu sądowego jako świadek wystąpił patriarcha Tichon,
przeciwko niemu również wytoczono sprawę karną.56
54
A. Sołżenicyn, Archipelag& , op. cit., cz. I, s. 326-328
55
R. Dzwonkowski SAC, op. cit., s. 134
56
A. Sołżenicyn, Archipelag& , op. cit., cz. I, s. 329
163
www.stalin.of.pl Stalin: Big Brother © Krzysztof Bar
Do innego procesu doszło w Piotrogrodzie w dniach od 9 czerwca do 5 lipca
1922 roku. Wśród kilkudziesięciu oskarżonych był również metropolita Beniamin, któ-
rego wraz z archimadrytą Sergijem  byłym członkiem Dumy Państwowej  profesorem
prawa kanonicznego I. P. Nowickim oraz rzecznikiem przysięgłym Koszarowem skaza-
no na śmierć i rozstrzelano w nocy z 12 na 13 sierpnia 1922 roku.  Bardzo prosimy 
pisze A. Sołżenicyn  aby czytelnik nie zapomniał o zasadzie terenowego uwielokrot-
nienia. Gdzie doszło do dwóch procesów przeciwko cerkwi tam w istocie było ich dwa-
dzieścia dwa. 57 W rezultacie tylko w 1922 roku zabito 8 tys. osób duchownych.58
Z kolei w pierwszych dniach marca 1923 roku w Moskwie aresztowano 15 du- [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • blogostan.opx.pl